Fenomenal samling av lesverdige bokomtaler
 Publikasjoner 

Skulle du ønske deg bedre oversikt over hvilke ferske bøker som kan passe best for elevene på ungdomstrinnet? Den prisbelønte kritikeren Guri Fjeldberg presenterer på en forbilledlig måte de 101 beste barne- og ungdomsbøkene fra perioden 2005–2015.

Noen bøker er av den typen man unner alle norsklærere på ungdomstrinnet å komme over. Guri Fjeldbergs gjennomgang av den nyere barne- og ungdomslitteratur er en slik bok, ytterst interessant, velskrevet og delikat.

Mange norsklærere kjenner allerede til Guri Fjeldbergs navn, for hun har i mange år skrevet bokomtaler for Bergens Tidende og for Barnebokkritikk.no. La det likevel være nevnt at Kritikerlaget hedret Fjeldberg som «Årets litteraturkritiker» i 2015, at hun har fullført studier om ungdomslitteratur, og at hun har erfaring både som journalist og norsklærer. Til arbeidet med De beste barne- og ungdomsbøkene 2005–2015 fikk hun stipendfra Statens kunstnerstipend for kritikere.

Bøker som kan bli elsket
I forordet til boka forklarer Guri Fjeldberg hvordan hun har plukket ut de 101 bøkene. Via en nettside har hun samlet inn boktips fra lærere, bibliotekarer og bokelskere fra hele landet. Først og fremst har hun lett etter bøker som kan bli elsket av ungdommer, bøker som berører leserne og etterlater varige inntrykk.

I det endelige utvalget er fordelingen noenlunde lik mellom norsk og oversatt litteratur. Langt de fleste anbefalte bøkene er skjønnlitterære.

For å skape en viss orden har Fjeldberg sortert bøkene etter temaer, for eksempel «Smittende sjøltillit», «På ekte», «Trampoline for fantasien» og «Kampen for rettferdighet». Fjeldberg påpeker selv at mange av de beste bøkene kan passe inn i flere båser, men forleseren er det likevel et pluss at bøker med beslektede temaer plasseres inntil hverandre slik det er gjort. På den måten får en norsklærer også mye gratis med tanke på veiledning av elever som skal fordype seg i litterære temaer.

Fyldig informasjon
Hver bok blir presentert over to til tre sider. Leseren får et kort handlingsreferat, men også en serie kloke betraktninger om hva som gjør den enkelte boka verdt å lese. Fjeldberg ser sammenhenger og formidler kvaliteter på en slik måte at leseren raskt får lyst til å lese bøkene som blir omtalt. Slik sett kan boka være en dyr gave til norsklærere.

De typiske barnebøkene og de typiske ungdomsbøkene er plassert hulter til bulter, men for hver bok er det lagt inn opplysninger om hvilken aldersgruppe boka passer aller best for. En stor andel av bøkene passer godttil bruk på ungdomsskolen.

Bokomtalene er for øvrig så velskrevne at de vil kunne fungere utmerket som mønstertekster når elevene skal skrive sine egne bokomtaler.

Konklusjonen er klar: Løp og kjøp! En norsklærer som har kjennskap til alle de 101 bøkene som er omtalt, vil ha gode muligheter for å kunne fremme leselysten blant elevene.

Guri Fjeldberg:
«101. De beste barne- og ungdomsbøkene 2005–2015»Veiledende pris: 329,- kronerGyldendal Norsk Forlag 2015